Wat is linkbuilding? Het genereren van organisch verkeer door middel van linkbuilding is een hoeksteen van best practices voor SEO, dus het is geen wonder dat de meeste grote marketingbureaus het als een van hun topstrategieën gebruiken.

In de ogen van contentmarketeers, wanneer u hyperlinks naar uw website bouwt, verbetert u bijna altijd uw aanwezigheid op SERP’s. Toen Google het zoekmachinespel overnam, creëerden ze een algoritme dat het aantal links naar elke webpagina identificeerde en de toegevoegde waarde voor die statistiek identificeerde. Dit is de reden waarom linkbuilding het brood en boter is voor zoveel contentmarketingstrategieën – als het spelen van Google’s algoritmespel van hiërarchie je rankings en links oplevert, waarom dan niet?

Wat is linkbuilding en waarom is het belangrijk?

Wat is linkbuilding? Linkbuilding is wanneer u hyperlinks van andere websites krijgt die naar u terugleiden. Vaak zullen andere websites u als bron plaatsen of een citaat uit uw inhoud halen. Wanneer aan een website of webpagina meer links worden toegeschreven, zal Google elke link zien als een blijk van vertrouwen voor uw website.

Hoe meer stemmen het heeft, hoe groter de kans dat het hoger in de zoekresultaten terugkomt, en omdat deze strategieën zich meestal op de achtergrond afspelen, vallen ze onder off-page SEO-strategieën .

Met dit in gedachten streven veel bedrijven naar linkbuilding als een manier om hun stemmen – en dus verkeer en verkoop – via Google te vergroten.

URL-beoordeling

URL-classificatie (UR) toont de sterkte van een backlinkprofiel op een specifieke webpagina.

Dit is een statistiek van Ahrefs en verschilt van de pagina-autoriteitrangschikking van Moz – wat de analyse is van hoe goed de specifieke webpagina zal scoren ten opzichte van zijn concurrenten op SERP’s.

Domeinbeoordeling

Domeinbeoordeling is een Ahrefs-statistiek die een backlinkprofiel op een hele website rangschikt. Hoewel het lijkt op het PageRank-algoritme van Google, beoordeelt Ahrefs domeinen op basis van hele websites, terwijl Google zich voornamelijk richt op verschillende afzonderlijke pagina’s op internet.

Links van hoge kwaliteit zijn belangrijk

Na verloop van tijd begonnen SEO’s het potentieel voor links als rangordestatus te realiseren en begonnen ze ranglijsten te genereren door de manipulatieve plaatsing van links op websites van derden – vaak met behulp van incentives en weggeefacties.

Google begreep hier lucht van en vond manieren om deze plaatsingen te identificeren, waarbij de websites vaak werden bestraft via de bekende Penguin-update , evenals daaropvolgende herhalingen ervan. ls webmaster die nieuw is in het bouwen van links, is onze suggestie om na te denken over het genereren van deze links via de kwaliteit van uw bedrijf en de inhoud van uw website, maar probeer de generatie niet te manipuleren.

De beste strategieën voor linkbuilding

In de kern van Wat is linkbuilding? hebben de strategieën voor linkbuilding die we het meest aanbevelen, betrekking op het maken en promoten van hoogwaardige inhoud die u op uw website host. Dit sluit aan bij wat Google wil belonen op hun zoekmachine – een “stem” voor de kwaliteit van uw website en de backlinks ernaar.

Veel linkbuilders genereren links via off-page strategieën die ernaar terug linken, maar dit is niet echt een kwaliteitslabel van die website, of de stemmen die Google uitbrengt voor uw legitimiteit.

Onze linkbuilding prijzen

Wat is linkbuilding?

Hoe werkt linkbuilding?

Hoewel u een link van elke website online kunt krijgen, is het belangrijkste onderdeel om te proberen kwaliteitslinks te krijgen van sites met een hoge autoriteit die relevant zijn voor uw bedrijf en branding.

Er zijn verschillende methoden om de waarde van de link te kwalificeren.

Veelgebruikte branchestatistieken zijn Page Authority en Domain Authority van Moz , en URL Rating en Domain Rating van Ahrefs . Deze statistieken beoordelen de kwaliteit en kwantiteit van de links die u hebt om een ​​score te creëren. Over het algemeen geldt dat hoe hoger deze statistieken zijn, hoe beter u scoort in Google. In veel SEO-onderzoeken is de correlatie onmiskenbaar.

Hier bij Wat is linkbuilding? geven we de voorkeur aan de SEO-statistieken van Ahrefs, omdat ze binnen de branche aan populariteit blijven winnen, terwijl Moz aan het afnemen is. Maar begrijp ons niet verkeerd: de Moz-blog is nog steeds een betrouwbare bron voor SEO, zowel voor off- als on-page SEO .

Maar wat zijn deze statistieken en kunt u bepalen hoe Google en andere SERP’s uw backlinkprofiel herkennen? Blijf lezen voor meer informatie over statistieken voor linkbuilding.

De basis van statistieken voor linkbuilding

Statistieken voor wat is linkbuilding kunnen u helpen de waarde van een bepaald stuk inhoud op uw website of blog te meten. Door gebruik te maken van de hierboven genoemde statistieken van Ahrefs, kunt u bepalen of een project een opknapbeurt of een volledige revisie nodig heeft.

Deze statistieken spelen ook een grote rol in het concurrentieanalyseproces en zullen u laten zien of een zoekwoord het nastreven waard is of niet, op basis van zowel de URL als de domeinbeoordeling van uw concurrenten.

Als u de huidige status van linkbuilding van uw bericht wilt controleren, kunt u uw link ook in de zoekbalk van Ahrefs plaatsen en eenvoudig op het tabblad ‘Backlinks’ bovenaan de pagina klikken.

Als u uw linkbuilding wilt uitbesteden, bent u niet de enige. Meer dan 60% van de bedrijven besteden hun linkbuilding uit aan bureaus of aannemers.

Met 65% van de marketeers die het erover eens zijn dat linkbuilding een van de moeilijkste onderdelen van SEO is, is dit heel logisch. Interne medewerkers van een bedrijf hebben zaken op een hoger niveau om over na te denken.

Uw linkbuilding uitbesteden?

Het uitbesteden van linkbuilding kan duur worden in concurrerende niches, dus het is niet voor iedereen weggelegd.

Als u een nieuw bedrijf bent met beperkte middelen, raad ik u aan het eerst zelf te proberen. Op deze manier weet u, wanneer u er klaar voor bent, intuïtiever hoe dit werkt en kunt u betere investeringsbeslissingen nemen.

Bovendien, als linkbuilding een kerncompetentie van uw bedrijf is en SEO uw enige marketingkanaal is, moet linkbuilding waarschijnlijk in-house worden gedaan.

Hoe je het ook doet, het bouwen van links kost veel geld en tijd. Daarom is het uitbesteden van linkbuilding het beste voor bedrijven die geld te besteden hebben en tijd over hebben.

Hoe u uw linkbuilding uitbesteedt aan freelancers

Ik heb als test eens een aantal bureaus en linkbuilders ingehuurd om te zien hoe zij het doen.  En ze beloven veel maar bieden weinig resultaat. Met een paar blog of links per maand kom je er echt niet. Op de vraag Wat is linkbuilding en werkt het nog in 2022 kan ik antwoorden, JA maar kies voor de juiste parytij. Eigenlijk werken we bij ons bureau met enkele specialisten die weten waar ze aan beginnen.

Als je je linkbuilding effectief wilt uitbesteden, moet je ervoor zorgen dat je samenwerkt met expert met SEO-kennis en de nodige linkbuilding-vaardigheden, zoals:

  • Overtuigende e-mail copywriting
  • Onderhandeling
  • Organisatie
  • Analytisch en kritisch denken
  • Afhandeling van bezwaar

In dit digitale tijdperk van felle concurrentie heeft elk bedrijf een website nodig met een sterk backlinkprofiel om concurrerend te blijven in hun nichemarkt.

Toch … niet elk bedrijf heeft de tijd of middelen om een ​​linkbuilding-strategie op te bouwen, laat staan ​​die strategie door te zetten.

Dit is de reden waarom steeds meer bedrijven linkbuilding uitbesteden aan gekwalificeerde bureaus. Maar we hebben gemerkt dat veel bedrijven niet zeker weten hoe uitbestede linkbuilding werkt, of dat het de juiste keuze voor hen is.

Laten we dus ingaan op linkbuilding, hoe het wordt uitbesteed en waarom outsourcing misschien wel het ‘geheime ingrediënt’ is dat u nodig heeft om naar het volgende niveau te komen.

Wat is linkbuilding uitbesteden?  Uitbestede linkbuilding is een bedrijfsstrategie waarbij een ander bedrijf wordt ingehuurd om een ​​linkbuildingproces te ontwikkelen en door te voeren. Dus in plaats van links te bouwen, huurt u een ander bedrijf in om het voor u te doen.

Op deze manier krijgt u nog steeds alle voordelen van linkbuilding: hogere domeinautoriteit, zichtbaarheid en als resultaat meer verkeer en meer verkopen. Maar! Een team van linkbuilding specialisten neemt al het harde werk voor je uit handen.

Wat is linkbuilding?

Waarom besteden bedrijven linkbuilding uit?

Bedrijven besteden linkbuilding vaak uit omdat ze niet de tijd, middelen of expertise hebben om een ​​effectieve strategie te ontwikkelen en uit te voeren.

In dat geval geven veel bedrijven er de voorkeur aan zich te concentreren op bedrijfsdoelen en linkbuilding uit te besteden aan een bureau om:

#1: Bespaar tijd en geld

Het inhuren van een interne linkbuilder is kostbaar. Volgens Glassdoor ligt het gemiddelde salaris van een linkbuilder tussen $ 30.000 en $ 40.000 per jaar … plus voordelen. Terwijl meer ervaren linkbuilders een geschat salaris hebben van ongeveer $100.000 per jaar… plus voordelen . Om nog maar te zwijgen over het aannemen, inwerken en opleiden van medewerkers kost tijd.

Bedrijven die uitbesteden kunnen echter besparen op salaris- en uitkeringskosten. Op deze manier kunt u per maand betalen of met een bureau onderhandelen over een vast tarief. Hoe dan ook, het zal waarschijnlijk minder zijn dan het inhuren van een interne bouwer.

#2: Verdien sneller betere links

Als u NU hoogwaardige links nodig heeft, is outsourcing de juiste keuze. Ervaren bureaus hebben al strategieën waarvan bewezen is dat ze werken. Maar interne linkbuilders moeten hun eigen strategie onderzoeken en ontwikkelen.

Ook hebben linkbuildingbureaus meer mankracht. Dus in plaats van één interne bouwer in te huren, krijgt u een team van bouwers.

#3: Zorg voor consistent onderhoud van de link

Linkbuilding stopt niet alleen wanneer u een link verdient. Als je eenmaal een solide backlinkprofiel hebt, moet je het schoon houden. Dit betekent:

  • Giftige links vinden en herstellen (spammy links)
  • Ankerteksten optimaliseren
  • Ervoor zorgen dat er verschillende soorten links zijn
  • Zelfs één spam-link kan uw backlink-profiel tanken. Dat is de reden waarom veel bedrijven bureaus inschakelen. Ze hebben de middelen om gezonde profielen te controleren en te onderhouden.

Welke soorten bedrijven besteden linkbuilding uit?

Iedereen die een sterk backlinkprofiel wil opbouwen, kan profiteren van outsourcing. Maar over het algemeen zijn het vooral bedrijven en marketingbureaus die linkbuilding-inspanningen uitbesteden.

Waarom besteden “gewone” bedrijven linkbuilding uit?
Bedrijven besteden linkbuilding meestal uit omdat ze geen interne linkbuilder hebben en het geen zin heeft om er een in te huren.

Sommige bedrijven hebben al een interne SEO-specialist, maar willen hun inspanningen voor linkbuilding uitbreiden of versnellen.

De belangrijkste reden waarom bedrijven linkbuilding uitbesteden is het gebrek aan expertise. Ze zijn op zoek naar professionals die:

  • Geavanceerde vaardigheden
  • Ruime ervaring in de niche
  • Verbindingen met prospects
  • Bewezen strategie
  • Vaardigheid in linkbuilding en outreach-tools

Ten slotte hebben bedrijven die uitbesteden aan een linkbuildingpartner meer mogelijkheden om te netwerken. Linkbuildingbureaus werken vaak met meerdere bedrijven in verschillende sectoren. Dit is een geweldige manier om verbindingen op te bouwen met andere bedrijven, leveranciers, enzovoort.

Waarom besteden marketingbureaus linkbuilding uit?

Ja, zelfs marketingbureaus besteden linkbuilding uit! Niet alle marketingbureaus zijn gespecialiseerd in SEO, en niet alle SEO-bureaus hebben goede mankracht voor het bouwen van links.

In dat geval kunnen bureaus linkbuilding uitbesteden aan andere bureaus. Dit maakt tijd en middelen vrij om extra klanten aan te nemen of grotere projecten aan te pakken.

In-house inhuren vs uitbesteden

In-house inhuren … of uitbesteden … wat is de beste optie voor uw bedrijf? Om u te helpen beslissen, vindt u hier een overzicht van de voor- en nadelen van elke benadering van linkbuilding.

Voordelen van in-house linkbuilding
Bedrijven die in-house inhuren, hebben volledige controle over SEO en het opbouwen van links. Dit is geweldig nieuws voor bedrijven met veel middelen die ook meer transparantie willen. Bovendien kunnen interne linkbuilders hun strategie aanpassen aan de exacte behoeften van hun werkgever.

Nadelen van interne linkbuilding
Het grootste nadeel van in-house linkbuilding zijn de kosten. Het inhuren van EEN specialist kan meer dan $ 100.000 per jaar kosten. Houd er rekening mee dat dit cijfer niet eens zaken omvat als ziektekostenverzekeringen, pensioenpakketten, kantoorruimte, premiumsoftware, enzovoort.

Bovendien hebben interne specialisten mogelijk extra ondersteuning nodig als het bedrijf wil opschalen. Dit betekent dat u meer specialisten, assistenten of freelancers moet inhuren.

Daarnaast hebben in-house specialisten tijd nodig om een ​​maatwerkaanpak van linkbuilding te ontwikkelen. Dus alleen omdat u een specialist inhuurt, betekent dit niet dat deze zo snel mogelijk resultaten kan produceren.

Voordelen van linkbuilding uitesteden

Uitbestede linkbuilding is meestal kosteneffectiever dan in-house inhuren in de loop van de tijd. Een van de redenen is dat het veel sneller is. Wanneer u linkbuilding uitbesteedt aan een bureau, heeft u een team van experts die aan het werk zijn om links te verwerven – in plaats van slechts één persoon.

Bovendien heeft een bureau al de tools, de software en een beproefde strategie. Ze zijn dus klaar om u op de eerste dag links te bezorgen, omdat ze al zijn getraind.

Bovendien kunt u afhankelijk van uw behoeften op- of afschalen. Veel linkbuildingbureaus bieden pay-per-link, forfaitaire of uurtarieven. Op deze manier kunt u dienovereenkomstig budgetteren en PRECIES krijgen waarvoor u betaalt.

Opties voor het uitbesteden van linkbuilding

Tot nu toe hebben we gesproken over het uitbesteden van linkbuilding aan een bureau. Maar er is eigenlijk nog een andere optie voor bedrijven die willen uitbesteden – en dat is met een pakketaanbieding. Laten we beide onderzoeken en de voor- en nadelen van elk bespreken.

Pakketaanbiedingen. Veel linkbuildingbureaus bieden iets aan dat een servicepakket wordt genoemd. Dit zijn kant-en-klare pakketten die bedrijven met een eenmalige betaling kunnen aanschaffen.

Wat is linkbuilding via pakketten? Wel die hebben duidelijke doelen, gedefinieerde resultaten en zijn vaak goedkoper dan het inhuren van een bureau voor een linkbuilding-campagne. Dat komt omdat servicepakketten een ‘cookie cutter’-benadering hanteren voor linkbuilding – het is een vaste strategie.

Dit is ideaal voor bedrijven die niet veel maatwerk, communicatie of aanvullende diensten nodig hebben.

Voordelen:

  • Betaalbaar
  • Eenmalige betaling
  • Duidelijke doelen

Dit is ideaal voor bedrijven die meer maatwerk, transparantie en communicatie willen. Bovendien kunnen op maat gemaakte strategieën betere resultaten opleveren tegen snellere tarieven in vergelijking met one-size-fits-all-strategieën.

Voordelen:

  • Doelgerichte strategie
  • Meer communicatie
  • Aanpak op maat

#1: Kosten

Als u nog niet over uw budget heeft nagedacht, is dit het moment om te schetsen wat u zich kunt veroorloven. Als je eenmaal een nummer in gedachten hebt, praat dan met een paar bureaus en vergeet niet te vragen naar verborgen kosten. Zaken als consulten, check-ins en andere diensten kunnen extra kosten met zich meebrengen.

Bedenk ook of u eenmalig wilt betalen voor een servicepakket, of dat u maandelijks wilt betalen voor een lopende campagne.

#2: Kwantiteit versus kwaliteit

Houd er rekening mee dat u (voor het grootste deel) krijgt waar u voor betaalt als het gaat om linkbuilding. Bureaus kunnen beweren dat ze u in slechts een paar dagen een heleboel links kunnen bezorgen voor $ 300 … maar zullen die links van kwaliteit zijn? TIP: Waarschijnlijk niet.

Onthoud dat de kwaliteit van de link van invloed is op uw backlinkprofiel. Hoe beter de links, hoe sterker uw profiel – en vice versa.

Kwantiteit en kwaliteit zijn hier belangrijk. Maar als je MOET kiezen, ga dan voor kwaliteit (ook al duurt het wat langer).

#3: Strategie

Bij het kiezen van een Wat is linkbuilding bureau is een andere variabele om te overwegen de strategie. Sommige bedrijven hebben geen aanpak op maat nodig, in dat geval kan een servicepakket het beste werken.

Andere bedrijven geven er echter de voorkeur aan meer hands-on te zijn. In dat geval is een bureau dat managed linkbuilding-campagnes aanbiedt ideaal.

Controleer ten slotte beoordelingen! Helaas houden sommige linkbuildingbureaus zich bezig met black hat-strategieën. Dit kan snel resultaat opleveren. Maar na verloop van tijd leidt black hat linkbuilding tot serieuze straffen. Lees recensies door en let op termen als black hat, PBN’s en cloaking.

#4: Dienstverlening

Organische linkbuilding kost tijd en geduld. Het is tenslotte een langetermijninvestering in SEO. Het bureau waarmee u samenwerkt, doet er dus toe. In dat geval MOET er vertrouwen, communicatie en transparantie zijn.

We raden je aan om samen te werken met bureaus zoals het onze,  Wat is linkbuilding? Wel Linkbuilding Vlaanderen verteld u er alles over. We hebben de ervaring, middelen en reputatie als het gaat om hoogwaardige linkbuildingdiensten. Praat nu met een linkbuilding-specialist om te beginnen met het bouwen van een strategie.